Eksperimentariet er indrettet med fire store læringstavler og dertilhørende undervisningsforløb, som er lige til at gå til for både lærere og elever.
Læringstavlerne og -forløbene handler om energi, naturfag og teknik, og er udviklet i samarbejde med Naturfagskonsulenten Ulla Hjøllund Linderoth. De inviterer eleverne til at undersøge omgivelserne med naturvidenskabelige briller og lave hypoteser og eksperimenter.
Legepladsen har også fået et Energihjul, hvor eleverne kan løbe og lege i tromlen, som afspiller lyd. Lyden kan udskiftes, så den passer til de temaer, som klasserne arbejder med.
Der er det lokale energiselskab Biocirc, der med en donation på 350.000kr har finansieret den nye legeplads på Ørum Skole. For dem er den legende læring vigtig:
“Interessen [for teknik og grønne løsninger] skal vækkes tidligt – og allerhelst gennem leg og nysgerrighed. Derfor glæder det os at se, hvordan vores donation til Ørum Skole bidrager til sjov og eksperimenterende undervisning i vedvarende energi,” siger Bertel Maigaard, adm. direktør for Biocirc til Viborg Stift Folketidende.
I det nye grønne område kan eleverne slappe af uden for undervisningstiden i de indbydende omgivelser og hænge ud med deres venner. Og som noget helt særligt kan mobilen være med til at aktivere dem – uden risiko for firkantede øjne af at have stirret på skærmen!
Byggelegepladsen har nemlig to interaktive installationer, hvor man kan bruge sin smartphone. Ved Smartphone-forstærkeren bliver lyden fra telefonen forstærket, når man drejer på hjulet, så ens venner kan danse med til yndlingsmusikken. Og med EnergiHåndtaget kan du genoplade mobilen med håndkraft, når batteriet er løbet tør.
De interaktive installationer giver en ekstra dimension til legen, og samtidig gør de forståelsen af strøm og energi helt håndgribelig.
Når naturfagstimerne rykker ud af klasselokalet, kan eleverne få jord under neglene og komme tættere på den virkelighed, de undersøger. Læring i natur og teknik bliver mere legende, praksisnær og eksperimenterende – og i Ørum Skoles nye udeområde er læringen ikke begrænset til skoletiden, men bliver også flettet legende ind i fritiden.
Og det var lige præcis det, skolens ledelse drømte om:
“[Vi] drømte om et udendørs og indendørs læringslaboratorium, altså en moderne og praktisk teknologisk byggelegeplads, hvor både eleverne, forældre og øvrige borgere kan eksperimentere og lave naturvidenskabelige forsøg, som blandt andet kan kobles til FN’s verdensmål, og ikke mindst lære mere om bæredygtighed og grøn energi. Jeg synes virkelig, at vi er lykkedes helt fantastisk godt med det, og nu bliver den naturfaglige undervisning klart sjovere for børnene” siger skoleleder Maria Andersen til Viborg Stifts Folkeblad.
Drømmer I om et inspirerende udendørs læringsrum på jeres skole eller SFO? Så tøv ikke med at kontakte os. Vi tilbyder færdige og fleksible forløb, der gør naturfag og teknologi til noget, eleverne kan forstå, bruge og huske, og vi deler med glæde ud af inspiration og erfaringer.