Energikoncept transformerer skolegård 

Udearealerne på Egebjerg Skole – Energicenter  Egebjerg – fungerer også som praktiske læringsområder med løsninger fra Vindby (nu EnergiLeg). At forbinde teori og praksis er afgørende for indlæring, og netop et projekt som Energicenter Egebjerg viser hvordan dette kan realiseres.

egebergskole

Energicenter Egebjerg skal skabe ”Inspiration og Læring” og EnergiLeg er med til at styrke børn og unges interesse for læring om strømproduktion fra vedvarende energikilder. Energicenteret er anlagt i skolegården på selve energilegepladsen, hvor der er opsat EnergiCykler, EnergiHjul og EnergiHåndtag, som producerer strøm ved hjælp af generatorer.

EnergiCyklerne og EnergiHåndtagene står under et halvtag, hvorpå der er monteret solceller. I midten af gården er en vindmølle placeret, som også producerer strøm. På masten er en vindmåler monteret, så vindstyrken kan måles. Alle enheder kan digitalt overvåges, og man kan nemt registrere den producerede mængde strøm på givne tidspunkter. Det er koblet til en styrepult, hvor data opsamles, hvilket er et fremragende udgangspunkt for at kombinere leg, motion og læring i undervisningen.

Mere om produkterne

Det er den perfekte tilføjelse til børnehaver og skoler, som ønsker at skabe fokus på bevægelse, bæredygtig energi og teknologi. Lad børn træne motoriske færdigheder, skab bevægelsesenergi og omdan den til lyd eller lys.

Sæt et helt nyt perspektiv på energiforbrug og læringen om selvforsynende energi. EnergiHåndtaget er et oplagt værktøj til at kombinere bevægelse og læring. Ideel til børn og unge fra 6 år.

Denne cykel er ikke som alle andre cykler. Den gør det muligt at eksperimentere med både lyd, lys, batteri og andre teknologier, som pædagogiske redskab i undervisningen i  naturfag på skoler.

Indret uderum med alternative energihinder, som til sammen kan give et imponerende udtryk og en bæredygtig profil. Vi har brede kompetencer indenfor solenergi og stort kendskab til unikke solcelleløsninger og montage.

Vindmøllen er en oplagt mulighed for skoler, da den kan bruges i undervisningen som et pædagogisk redskab. Du kan udforske de tekniske forudsætninger i møllen, og benytte data og målinger.