Skole med vind i håret og viden til hjernen

Oktober 2016

Grøn energi er blæst ind på Frederiksberg. Kommunens skolebørn får nemlig muligheden for at besøge et helt nyt udflugtsmål. Målet er en lille vindmølle, der også har to mindre solceller monteret på masten. Den såkaldte ”minimølle” er opsat ved Frederiksberg Forsynings udeskole.

Læring gennem praksis

Det monotone klasseværelse og de velkendte bøger bliver skiftet ud med åben himmel og læring gennem praksis – vindmøllen giver børnene en skoledag helt uden for de velkendte rammer.

Eleverne kommer ud i virkeligheden og oplever hvad energi er for et fænomen, på allernærmeste hold.

Frederiksberg Forsyning tænker ”grønt” og arbejder mod en større andel vedvarende energi i energiforsyningen – vindmøllen er et led i denne tankegang:

Skoletilbuddene skal følge med tankegangen og selvfølgelig tilbyde undervisning i sol- og vindenergi.

Rune Jørgensen, Skolekonsulent Frederiksberg Forsyning

Videnskabsfolk for en dag

Med minimøllen vil eleverne opleve et læringsrum i udeskolen, der er meget langt fra hverdagen i klasselokalet, og mulighederne er mange:

”De kan eksempelvis måle lys- og vindforhold, og sammenholde det med produktionsdata. Det giver eleverne en bevidsthed om, hvilke forhold der er gunstige for energiproduktion og en dybere forståelse af, at denne type vedvarende energi er afhængig af vind og vejr”

Rune Jørgensen

Begrebet energi bliver gjort håndgribeligt for eleverne og de får syn for sagen på mange måder. Der kan eksempelvis tilkobles forskellige elektriske husholdningsapparater til batterierne. Det viser eleverne, at sol- og vindenergi er direkte anvendelig i hverdagen.

frb forsyning
Frb forsyning

Gevinst på flere planer

Eleverne får en sjov og anderledes dag, men de får meget mere med hjem i rygsækken.

Formålet er at skabe bevidsthed omkring vedvarende energikilder. Men også at energi er noget virkeligt, og ikke bare dét at skrue op for radiatoren eller noget, der kommer ud af stikkontakten.

Rune Jørgensen

Så næste gang mor eller far står med korslagte arme og siger: Husk at slukke lyset, vil eleverne kunne koble en helt anden viden og forståelse til den ellers basale hverdagsbesked. Samtidig får de et mere bæredygtigt og bevidst mindset, der ruster dem til at være en del af – og bidrage til – et samfund, som kun bliver grønnere og grønnere.

Frederiksberg Forsyning har desuden også en EnergiCykel, hvor der er tilkoblet en blender. På den måde kan eleverne eksperimentere med at træde i pedalerne, og producere den energi der skal til, til eksempelvis at blende en smoothie. Se video med test her.

Mere om produkterne

Denne cykel er ikke som alle andre cykler. Den gør det muligt at eksperimentere med både lyd, lys, batteri og andre teknologier, som pædagogiske redskab i undervisningen i  naturfag på skoler. 

Vindmøllen er en oplagt mulighed for skoler, da den kan bruges i undervisningen som et pædagogisk redskab. Du kan udforske de tekniske forudsætninger i møllen, og benytte data og målinger.

Indret uderum med alternative energihinder, som til sammen kan give et imponerende udtryk og en bæredygtig profil. Vi har brede kompetencer indenfor solenergi og stort kendskab til unikke solcelleløsninger og montage.