Vindtved Energihytte

SOLCELLE SCIENCEBOX og SÆBEBOBLER I SÆD-UBJERG

De første skridt er taget i et ambitiøst projekt, og der er masser af muligheder for at videreudvikle læringsuniverset med fysiske installationer som vejrstation, vindteknologi – ja måske et EnergiHjul, hvor vi mennesker kan se, hvor mange watt vi kan skabe ved at løbe rundt i hjulet – vi kan løbe om kap med vindmøllerne.
Det vil være helt naturligt at udvide med flere STEM eksperimenter, så det ikke kun er data fra vindmøllerne, som eleverne kan bruge, men også fra solcellerne og batteriboksen. Faktisk kan vi allerede nu aflæse historiske data på anlægget – for eksempel har solcellerne har produceret 13 kilowatt timer i alt. Alle data aflæses i en app.
I Vindtved Energihytte har vi været med til at skabe et læringsrum om vedvarende energi via solenergi, og hvor en del af formidlingen foregår ved hjælp af teknologien fra vores StoryTeller. Den har her i hytten fået en unik udformning da den er bygget ind i bagvæggen af hytten og er derved blevet en integreret del af udstillingen/ læringsrummet. Vi har designet drejeskiven som vindmøllevinger for at understreger historien og ideologien bag hele projektet.

 

Vi er fulde af beundring over, hvad dette lokalsamfund formår at løfte! De tager modige og visionære beslutninger og indgår i partnerskaber, som har leveret (i min optik) et meget vellykket resultat. Et resultat, som giver mulighed for at opleve praksisnær undersøgelsesbaseret undervisning som eksemplet fra sol til sæbebobler.

Tak til Lars Thomsen, Anton Gammelgaard og Naturfagskonsulenten Ulla Hjøllund Linderoth for et helt fantastisk samarbejde – vi håber, at dette kun er starten.
Tak til alle de, som har bidraget økonomisk herunder Norlys og alle de lokale kræfter, som har givet en hånd med på mange forskellige måder.

Malou Havskjold, direktør i EnergiLeg
Vindtvedhytten i Sæd-Ubjerg
Vindtvedhytten_ august 2021 (17)

Fra solenergi til sæbebobler

Fra solenergi til sæbebobler- ja det er blot en ide til hvordan du kan bruge et selvforsynende bæredygtig anlæg!!

Du kan også oplade din mobiltelefon, lave din egen smoothie, få lys i hytten og masser af andre ting. Hvordan skaber I læringsmiljøer med mulighed for at eksperimentere med blandt andet lys, Solens betydning, solenergi, solindstråling, farvespektre, bølgelængder, vindenergi, vindhastighed, vindretning, nedbør, forsyningskilder, støj, elektromagnetisme, batteriteknologi, lagring af energi, strøm og spænding. Monitoreringen giver også mulighed for at arbejde teoretisk med resultaterne af produktion. De data, som de forskellige enheder producerer, er oplagte at inddrage i undervisningen. Således kan både praksis og teori forbindes, og så er bæredygtighed sat på skoleskemaet! Et helt unikt læringsmiljø til tværfaglig læring, hvor eleverne får mulighed for at arbejde problembaseret med udgangspunkt i de fire naturfaglige kompetenceområder: Undersøgelse, modellering, perspektivering og kommunikation. Eleverne kan omgøre, manipulere med, hente, behandle, forstå og perspektivere.

DATA LIGE NED PÅ DIN MOBIL TELEFON

På appen, som du kan downloade, kan man aflæse hvor meget energi solcellerne producerer mens man befinder sig i/ved hytten. Det er RL data den genererer.
Ydermere kan man også se lidt historisk data for andre dage – hvis der evt. har været meget solrige dage der kan måles op mod knap så solrige dage. 

Har I en lokal vindmølle- eller solcellepark hvor I overvejer at skabe et læringsrum, så læs vores VE OG KLIMA KONCEPTARK 

Samarbejdet med EnergiLeg ApS med undersøgelsesbaseret læring i vores energi- og læringshytte ved landsbyen Sæd har været blændende. Kan anbefales til alle skoler og institutioner, som ønsker naturvidenskaben ind i dagligdagens læringsforløb.” siger

Lars Thomsen fra lokalrådet i Sæd-Ubjerg

KONKRETE LÆRINGSAKTIVITETER

Læringskonceptet er udarbejdet, så det både anvendes både på skolen og ude ved vindmøllerne og solanlægget. Derudover kan film og undervisningsmaterialer tilgås via QR koder. Eksempler på emner: ”Vindmøller som nabo”, ”Lagring af energi” og ”Jordkloden sveder”- KIG HER 

”Elevernes udbytte rækker ud over det de sædvanligvis får indenfor skolens traditionelle rammer. Eksempelvis er der i højere grad fokus på kropslig læring, udvikling af praktiske og mentale færdigheder og forståelse af nye fænomener”

Naturfagskonsulent Ulla Hjøllund Linderoth

Eleverne vil i deres bearbejdning af  live-data fra møllerne og få indsigt i vindens styrke og effekt – herunder potentialet ift.  fortrængning af CO2 i den relevante kommune. I det undersøgende arbejde vil eleverne også møde andre former for vedvarende energi.

ELEVERNE OPLEVER:

  1. Hvordan vind og andre bæredygtige energiformer skaber energi – og hvor meget.

  2. Hvordan sol- og vindenergi omdannes til elektricitet, og indgår i vores energi-system og sendes ud til husstande.

  3. Hvordan energien fra et mindre sol panel skaber energi til en sæbeboble- maskine eller mobil.

MELLEMTRIN: 
Undervisningsforløb i natur/teknologi med lærervejledning,
som sætter læringsaktiviteterne i sammenhæng


UDSKOLING:
Fællesfagligt undervisningsforløb indenfor geografi, biologi og fysik/kemi med lærervejledning, som sætter læringsaktiviteterne i sammenhæng og understøtter udarbejdelse af problemstillinger og arbejdsspørgsmål