Praksisnær undersøgelsesbaseret undervisning

Naturteknik i Grundskolen

Virkelihedsnær undervisning virker

Praksisnær undersøgelsesbaseret læring i udemiljøet

EnergiLeg – Når energi bliver til oplevelser og læring

Forestil dig en skolegård, hvor eleverne ikke bare lærer om energi – de oplever den. De mærker vinden, måler solens kraft og ser, hvordan lys og farver hænger sammen. De eksperimenterer, undrer sig og finder svar. Det er ikke teori på papir – det er praksis­nær læring i virkeligheden.

Fra nysgerrighed til naturfaglig kompetence

Konceptet er udviklet til at styrke elevernes naturfaglige kompetencer gennem:

  • Undersøgelse: Hvad sker der, når solen rammer en solcelle?
  • Modellering: Hvordan kan vi forstå energiens bevægelse?
  • Perspektivering: Hvad betyder det for vores fremtid?
  • Kommunikation: Hvordan formidler vi vores resultater?

Eleverne arbejder med autentiske data fra installationer i uderummet – og lærer at forbinde teori med praksis. De får udstyret i hænderne og lærer gennem handling.

Klar til brug – og tilpasset jeres behov

Vi ved, at lærere har travlt. Derfor har vi gjort det nemt:

  • Undervisningsforløb til indskoling, mellemtrin og udskoling – med tydelig progression
  • Læringstavler til selvstændig opdagelse
  • Grejbokse med alt nødvendigt udstyr
  • Læringsaktiviteter der kan tages direkte med ud i skolegården

I Grejboksen er der bl.a. et håndholdt kompas, en vindrose, et håndholdt digital termometer, et håndholdt anemometer, og en orange rotorlampe. Der er med andre ord udstyr til utallige naturvidenskabelige eksperimenter, der styrker elevernes interesse for natur og teknologi.

Eksempler på læringstavler i formatet 1×1 m.

Eksempler på forløb:

  • Blinkende lygter – om strøm og kredsløb.
  • Blink og sprøjt – om mekanisk energi og omdannelse til andre energiformer.
  • Forstørrelse og varme – om at forstørre og samle
    solens stråler via en lup.
  • Geometriens former – om cirklen i forhold til omkreds, diameter og radius.
  • Verdenshjørner, vind og vejr – om vindretning, klima og målinger.
  • Universet og uendelighed – om lys, bølger og elektro­magnetisme.
  • Cool med Joule – om energi og effekt.

Inspiration fra andre skoler

Danmarks første SolHjul gør læring til en leg

Ellevangskolen åbnede et nyt, stort udeområde for læring og leg. Her står Danmarks første SolHjul, der vækker elevernes nysgerrighed og udforskelyst inden for naturfag og teknologi. Eleverne kan følge med i solcellernes energiproduk­tion, lære om solenergi og udforske hvordan solens bane over himlen forandrer sig i løbet af året.

Ellevang_Energihjul hus
Orum skole energihjul hus

Udendørs læringslaboratorium på Ørum Skole 

Ørum Skole i Viborg giver eleverne mulighed for at lege, lære og eksperimentere – både i undervisningen og i fritiden. Her kan elevernes smart­phones inddrages i legen, men uden at skærmen er tændt. I stedet bliver mobilen kata­lysator for en helt håndgribelig læring om strøm og energi.

Science styrkes i udendørs læringsrum

I et nyt udendørs læringsrum støttet af Villum Fonden kan eleverne på Grønhøjskolen i Randers nu lege sig til naturfaglig viden og nysgerrighed. Med et EnergiHjul med solceller på taget, seks spændende læringsforløb og store, håndholdte forstørrelsesglas er banen kridtet op til timevis af spændende udforskning og eksperimenter.

Groenhoej skole

Og det er sjovt

Sammen skaber vi læring

Du kan vælge at købe de færdige læringsaktiviteter – eller vi kan udvikle nye forløb sammen med jer.

Et undervisningsforløb indeholder 2-4 aktivitetsbeskrivelser. Læreren vælger om der blot skal arbejdes med én aktivitet eller flere aktiviteter.

Hver aktivitetsbeskrivelse inde­holder et formål, faglig baggrund, fremgangsmåde i punktform og vejledende varighed i minutter.

For hver aktivitet er der skrevet variationsmuligheder, som kan folde aktiviteten ud, eller som kan bruges til at målrette aktiviteten efter målgruppen.

Didaktisk

Grundlag

Klar til brug – og tilpasset jeres behov

EnergiLeg gør naturfag levende. Eleverne arbejder med sol, vind og strøm – og ser med egne øjne, hvordan energi skabes, lagres og bruges. De undersøger, måler og modellerer med rigtige data fra virkeligheden.

Klar til brug – og tilpasset jeres behov

EnergiLeg giver læringen om energi og strømforbrug en helt ny dimension. Eleverne arbejder undersøgende og databaseret med energi, teknologi og bæredygtighed – i praksis og med tydelig kobling til fagmål.

Vi bygger på naturfaglige kompetencer med afsæt i EnergiLegs Læringshjul.

  • Undersøgelse: Eleverne eksperimenterer med fx solenergi og vindkraft.
  • Modellering: De omsætter data til forståelige modeller.
  • Perspektivering: De sætter deres viden i relation til
    samfund og klima.
  • Kommunikation: De formidler resultater med fagsprog og datagrundlag.

EnergiLeg integrerer også matematiske kompetencer og under­støtter progression i både færdigheds- og vidensmål.

Vi anvender 5E-modellen som didaktisk ramme – med fokus på interaktion og aktiv læring.

Fra sol til sæbebobler

Eleverne formulerer hypoteser, tester dem og formidler deres resultater med fagsprog og data.

De lærer for eksempel, hvordan solens energi kan drive en sæbeboblemaskine – og hvordan grøn teknologi bliver en del af deres hverdag.

diktatisk grundlag

Læring der rykker

EnergiLeg – Legende læring med lav kompleksitet

EnergiLeg designer praksisnære læringsforløb, hvor børn og unge oplever energiens kraft gennem leg, bevægelse og eksperimenter. Vi gør det nemt for skoler og institutioner med serviceaftaler, minimal drift og klar pædagogisk ramme, så I kan fokusere på læring og nysgerrighed.

EnergiLeg arbejder også med vindmølleprojekter og det kreative forløb ”Fra Sol til Sæbebobler”, hvor solenergi omsættes til
magiske oplevelser.