Praksisnær undersøgelsesbaseret undervisning

Læringsrum og værksteder

Velkommen til en verden fuld af inspiration til hvordan du skaber oplevelser og læring, hvor alle får en bedre forståelse for hvad energi er og forholde sig kritisk til teknologi.

TRE VIGTIGE ELEMENTER FOR SUCCES

Denne praksisnære undersøgelsesbaserede læring er designet til følgende målgrupper: Dagsinstitutioner, indskoling, mellemtrin og udskoling med udgangspunkt i STEM fagområderne:”Science, Technology; Engineering & Math” og dermed oplagte elementer at arbejde med i naturfag. Vi drager løbende erfaringer med hvad, der er effektfuldt og værdiskabende i et eksperimenterende forløb. Indtil videre har vi identificeret tre vigtige elementer:

  1. Fysiske komponenter med indbygget teknologi som giver mulighed for undersøgelser og simuleringer i nærområdet. Eleverne kan interagere og justere på mange variable. Med afsæt i et basisprodukt kan du vælge en række forskellige muligheder om understøtter at eleverne kan arbejde med simuleringer og omdannelse fra strøm til for eksempel lys. Vi arbejder blandt andet med vandtryk, lys, opladning af mobil, måling, opsamling af data, tågedannelse, brug af blender og andre apparater med lavt

  2. Digitale og teknologiske forsøg

  3. Hands-on kompetenceudvikling af pædagoger og lærere

NATURFAG I PRAKSIS

MakerSpaces, FabLabs, TechShops – de kreative læringsmiljøer har mange betegnelser. Igennem vores produkter og software er EnergiLeg en aktiv del af læringsmiljøer og bidrager til børn og unges forståelse indenfor de faglige områder: Kinetisk energi eller Bevægelsesenergi, Vindenergi, Solenergi, Vandenergi og Batteriteknologi.  EnergiLeg giver læringen om energi og strømforbrug en helt ny dimension. Ting, vi ofte tager for givet, bruger mere strøm end vi tror, og de fleste har ingen forståelse for, hvor meget energi vi reelt bruger. Nu er det muligt at prøve kræfter med, hvor meget det kræver at producere den strøm, vi selv forbruger. Få indsigt i, hvor meget arbejde, der skal lægges i at drive selv de mest simple elektroniske redskaber som pære, en højtaler, og opladning af mobil.

Tværfaglig læring, hvor eleverne får mulighed for at arbejde problembaseret med udgangspunkt i de fire naturfaglige kompetenceområder: Undersøgelse, modellering, perspektivering og kommunikation. Eleverne kan omgøre, manipulere med, hente, behandle, forstå og perspektivere…

DIGITALT LYDLAB

Lyd, teknologi og digitalisering er omdrejningspunktet i Digitalt LydLab. Der lægges især vægt på, at børn lærer gennem kroppen ved at eksperimentere (og lege).  Vi udvikler pædagogiske redskaber med indbygget teknologi ved hjælp af at

  • designe forslag til digitale eksperimenter, som kan gennemføres sammen med børnene
  • udvikle konkrete opgaver med pædagogisk indhold, som børn, pædagoger og lærere hurtigt kan uploade til redskabet
  • tilbyde pædagoger hands-on træning i brug af teknologi
  • udvikle digitale vejledninger

Læs mere her om hvordan Frederikshavn tænker ud af boksen og tre vigtige elementer for succes her.

TEKNOLOGIFORSTÅELSE

Teknologiforståelse er en ny type faglighed, der over tre år testes i 46 danske skoler landet over.
EnergiLeg & Limfjordsskolen har i fællesskab udviklet et smart EnergiHjul til Limfjordsskolen med en indbygget teknologi, Teknologien er både sat op som Bluetooth højtaler, samt et WIFInetværk. Der kan downloade forskellige data, såsom produceret strøm mm. fra EnergiHjulet.

Kontakt os, hvis du har ideer du vil udvikle sammen med os.

HVAD ER DIN PÆDAGOGISKE VISION?

Vi designer løsninger, som er specifik målrettet til jeres pædagogiske vision – ofte et unikt EnergiLab, og du har selvfølgelig også muligheden for at købe standardkomponenter. Børn lærer bedst, når de designer og bygger fysiske genstande i fællesskab, så vores saml-selv løsninger til henholdsvis solcelleoverdækninger og EnergiHjulet er populære.

  • Læs mere om Solcelleoverdækning her.
  • Læs mere om EnergiHjulet her.

UNDERVISNING I VIND OG SOL TEKNOLOGI

EnergiLeg tilbyder produkter, som tager eleverne helt tæt på to af naturens vigtigste energikilder, nemlig solen og vinden. 
Brug solceller og vindmøller til at udfordre eleverne på både et praktisk og teoretisk plan, og sæt et ekstra perspektiv på indlæringen. Lad eleverne eksperimentere med teknologierne, og giv dem udstyret mellem hænderne, så de ikke blot kan læse om teknologierne, men også arbejde med dem. På den måde får de et mere naturligt forhold til bæredygtighed, og de bliver vant til at grønne løsninger er en del af deres hverdag. 

TEORETISK OG PRAKTISK

Monitoreringen giver også mulighed for at arbejde teoretisk med resultaterne af produktion. De data, som de forskellige enheder producerer, er oplagte at inddrage i undervisningen. Således kan både praksis og teori forbindes, og så er der bæredygtighed på skoleskemaet!

Undren er begyndelsen til visdom, Socrates

Udvalgte projekter

Vindmølle på Tinderhøj skole

På Tinderhøj skole i Rødovre kommune er der et særligt fokus på Bæredygtighed. Derfor har skolen anskaffet en trebladet vindmølle, som vejer over skolens græsplæne. Møllen symboliserer både skolens grønne profil, og så indgår den i den naturvidenskabelige undervisning. 

Digitalisering i børnehøjde

Den teknologiske udvikling er flyttet ind i det pædagogiske arbejde, og derfor skal kommende generationer dannes til at leve i og med teknologien. I Frederikshavn Kommune arbejder man målrettet med om at inddrage de digitale og teknologiske muligheder i dagtilbuddene. Hele 20 institutioner i kommunen har Energileg-løsninger, der skal hjælpe pædagogerne med at imødekomme disse krav.

byrum natur
Ring til os på +45 63 43 31 61
– vi er klar til en uforpligtende dialog om dine drømme og visioner