Forestil dig en skolegård, hvor eleverne ikke bare lærer om energi – de oplever den. De mærker vinden, måler solens kraft og ser, hvordan lys og farver hænger sammen. De eksperimenterer, undrer sig og finder svar. Det er ikke teori på papir – det er praksisnær læring i virkeligheden.
Konceptet er udviklet til at styrke elevernes naturfaglige kompetencer gennem:
Eleverne arbejder med autentiske data fra installationer i uderummet – og lærer at forbinde teori med praksis. De får udstyret i hænderne og lærer gennem handling.
Vi ved, at lærere har travlt. Derfor har vi gjort det nemt:
I Grejboksen er der bl.a. et håndholdt kompas, en vindrose, et håndholdt digital termometer, et håndholdt anemometer, og en orange rotorlampe. Der er med andre ord udstyr til utallige naturvidenskabelige eksperimenter, der styrker elevernes interesse for natur og teknologi.
Eksempler på læringstavler i formatet 1×1 m.
Ellevangskolen åbnede et nyt, stort udeområde for læring og leg. Her står Danmarks første SolHjul, der vækker elevernes nysgerrighed og udforskelyst inden for naturfag og teknologi. Eleverne kan følge med i solcellernes energiproduktion, lære om solenergi og udforske hvordan solens bane over himlen forandrer sig i løbet af året.
Ørum Skole i Viborg giver eleverne mulighed for at lege, lære og eksperimentere – både i undervisningen og i fritiden. Her kan elevernes smartphones inddrages i legen, men uden at skærmen er tændt. I stedet bliver mobilen katalysator for en helt håndgribelig læring om strøm og energi.
I et nyt udendørs læringsrum støttet af Villum Fonden kan eleverne på Grønhøjskolen i Randers nu lege sig til naturfaglig viden og nysgerrighed. Med et EnergiHjul med solceller på taget, seks spændende læringsforløb og store, håndholdte forstørrelsesglas er banen kridtet op til timevis af spændende udforskning og eksperimenter.
Du kan vælge at købe de færdige læringsaktiviteter – eller vi kan udvikle nye forløb sammen med jer.
Et undervisningsforløb indeholder 2-4 aktivitetsbeskrivelser. Læreren vælger om der blot skal arbejdes med én aktivitet eller flere aktiviteter.
Hver aktivitetsbeskrivelse indeholder et formål, faglig baggrund, fremgangsmåde i punktform og vejledende varighed i minutter.
For hver aktivitet er der skrevet variationsmuligheder, som kan folde aktiviteten ud, eller som kan bruges til at målrette aktiviteten efter målgruppen.
EnergiLeg gør naturfag levende. Eleverne arbejder med sol, vind og strøm – og ser med egne øjne, hvordan energi skabes, lagres og bruges. De undersøger, måler og modellerer med rigtige data fra virkeligheden.
EnergiLeg giver læringen om energi og strømforbrug en helt ny dimension. Eleverne arbejder undersøgende og databaseret med energi, teknologi og bæredygtighed – i praksis og med tydelig kobling til fagmål.
Vi bygger på naturfaglige kompetencer med afsæt i EnergiLegs Læringshjul.
EnergiLeg integrerer også matematiske kompetencer og understøtter progression i både færdigheds- og vidensmål.
Vi anvender 5E-modellen som didaktisk ramme – med fokus på interaktion og aktiv læring.
Eleverne formulerer hypoteser, tester dem og formidler deres resultater med fagsprog og data.
De lærer for eksempel, hvordan solens energi kan drive en sæbeboblemaskine – og hvordan grøn teknologi bliver en del af deres hverdag.
EnergiLeg designer praksisnære læringsforløb, hvor børn og unge oplever energiens kraft gennem leg, bevægelse og eksperimenter. Vi gør det nemt for skoler og institutioner med serviceaftaler, minimal drift og klar pædagogisk ramme, så I kan fokusere på læring og nysgerrighed.
EnergiLeg arbejder også med vindmølleprojekter og det kreative forløb ”Fra Sol til Sæbebobler”, hvor solenergi omsættes til
magiske oplevelser.